SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 156 >>

DEVAM: 60. Mestler Üzerine Meshetmek

 

134 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا ابْنُ حَيٍّ هُوَ الْحَسَنُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَامِرٍ الْبَجَلِيِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نُعْمٍ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَسِيتَ قَالَ بَلْ أَنْتَ نَسِيتَ بِهَذَا أَمَرَنِي رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ

 

Muğire b. Şu'be'den demiştir ki: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) mestleri üzerine meshetti. Ben (de); Ya Resulellah yoksa (ayağınızı yıkamayı) unuttunuz mu?" dedim.O da; "(Hayır) bilakis sen unuttun, Rabbim Azze ve Celle bana bunu emretti" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Buhari, vudu; Müslim, tahare; Nesai, tahare; ibni Mace, tahare; Tirmizî, tahare

 

AÇIKLAMA:     Bu Hadisten Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in abdest alırken sıra ayaklarına gelince oniarı mcshettiği anlaşılıyor. Çünkü, diğer abdest organlarının sırayla yıkanması halinde en son sıra ayaklara gelir. Bir de sadece mestler üzerine mesti verilmesi abdest almak için yeterli değildir, öyleyse Rasululiah (s.a.v.) diğer abdest organlarını daha evvel yıkamış ve başını da meshettikten sonra sıra ayaklara geldiği için onları da meshetmiştir. Bunun üzerine Muğire, "Ya Rasulellah, niçin ayaklarını yıkamıyorsun da böyle meshediyorsun?, Yoksa unutarak mı?" deyince, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'de "Bilakis sen unuttun" buyurmuştur. Demek ki Muğire daha önceden Rasuiullah'ın ayağını meshettiğini gördüğü halde unutmuştur. Rasululiah (s.a.v.) bunu bildiği için "Bilakis sen unuttun” buyurmuştur.

 

Ayrıca bu Hadisten, mest üzerine meshetmenin caiz olduğu da anlaşılıyor. Ancak meshetmek bir emir, bir farz değil, sadece bir izindir. "Bana Rabbim böyle emretti." sözünün anlamı, bana Rabbim böyle meshetmem için izin verdi, demektir. Öyleyse, meshetmek bir azimet değil, bilakis bir ruhsattır. Nitekim 149 ve 150 numaralı Hadislerin açıklamasında açıklandı.